SERIE “RISING STARS: UKRAINE” PÅ ITALIENSKA INSTITUTET
ÖPPNANDE AV FOTOUTSTÄLLNINGEN “WAR ANATOMY” AV ALEX MAJOLI

8 Maj 2023, kl. 18:00, Italienska Kulturinstitutet. Gratis inträde.

Anton Bondarenko kommer direkt från Dnipro, ett par kilometer från frontlinjen, där han trots bomber och sirener övar piano och studerar på Musik Akademi. Han kommer ha sällskap på scenen av Justina Auškelytė Rossi, en ung litauisk violinist, prisvinnare av många stora internationella musiktävlingar.

Konserten utgör öppnandet av Alex Majolis fotoutställning “War anatomy” .

Obs! Gratis inträde. Föranmäl gärna, men annars är det bara att komma!

Anton Bondarenko började studera piano vid fem års ålder i musikskolan i sin hemstad Zaporizjzja. Han har vunnit förstapris i många nationella och internationella ungdomspianotävlingar. Anton har uppträtt med orkestrar som Zaporizhzhia Symphony Orchestra och Kyiv State Symphony Orchestra. 2017 tilldelades han titeln "Artist of Zaporizhzhia Philharmonic". Anton är nu andraårsstudent på Musikhögskolan i Dnipro, som ligger ett par kilometer från frontlinjen, där han fortsätter sina studier trots bomber och sirener.

2:a pristagare i den tredje internationella Jascha Heifetz-tävlingen och mottagare av flera utmärkelser från Litauens presidenter för sina musikaliska prestationer, har Justina Auškelytė Rossi uppträtt i prestigefyllda konsertsalar som Carnegie Hall, Lincoln Center och Wiener Musikverein. Hon framträder flitigt som solist med orkestrar och har spelat in en skiva för musikbolaget Naxos Records. Justina har fått sin musikexamen från The Juilliard School i New York och är pristagare av mer än ett dussin ungdomstävlingar. Hon spelar på en Giovanni Antonio Marchi-violin från 1770 och använder huvudsakligen en Nicolas Maline-stråke, båda vänligt utlånade till henne av Dalia and Remigijus Lapinskas Family Foundation.

Alex Majoli (Ravenna, Italien, 1971) är en italiensk fotograf utbildad på Art Institute i Ravenna. Hans karriär tog fart efter att han fotograferade stängningen av det notoriska mentalsjukhuset på ön Leros i Grekland. Majolis arbete som fotojournalist har lett honom att utveckla det pågående projektet ‘Scene’ som undersöker idén om att vi är skådespelare i våra egna liv. Hans foton visas på flertalet publika utställningar, han har tagit emot flertalet utmärkelser och stipendier och har publicerat ett antal böcker. Han är en Magnum Photo-fotograf sedan 1966 och han representeras av Howard Greenberg Gallery NY.

ANATOMY OF WAR - "There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism." - Walter Benjamin, "Theses on the Philosophy of History"

“At 6 PM in Odessa, all the trains leave the city. The docks fill with tears as families have to part ways, with men on one side of the platform behind the barrier, and women and children on the other side leaving. A father rests his hand on the window, while on the other side is his 13-year-old son who can't stop crying. The father holds back his tears, unable to show any relentlessness in his decision to let his only son go into the hands of two strangers, two women who are taking the same train. I cry, and my translator Maxim cries.

It's a scene that transcends the confines of theater; it's the stark reality of war. We , photographers and subjects,  find ourselves on the same stage, each with our families to follow, bearing witness to their pain. The agony of separation, the heart-rending farewell, the raw emotions of grief, fear, and uncertainty - these moments leave an indelible mark on our souls and shape our perception of war.

As a photographer, I am compelled to capture these moments, to document the human experience amidst the chaos and devastation of war. It raises profound questions within me - why do I choose to photograph one subject over another? Why do I see my own reflection in the life of another person? Is it a quest for understanding, an attempt to make sense of the senseless?

The anatomy of war goes beyond the physical wounds and casualties. It requires careful deconstruction, an analysis of the disease that afflicts humanity and the search for healing. It demands unraveling the complexities of pain, the raw and unfiltered emotions that surface in times of war, including fear in all its forms. It's about the masks of weeping, of farewell, of a loud silence - the expressions of human suffering that reveal the true nature of war.

This exhibition is a testament to the ongoing dialogue I have with reality and its portrayal. It's an extract of a long-term conversation with reality, where all that we see really happens, a fragment of reality. But what excess do we need in order to understand ourselves?” - Alex Majoli