Europas glömda Jerusalem - Den mångkulturella metropolen Lviv

28 April 2024, 15:00, Barockhallen, Historiska Museet, Stockholm
Magdalena Lucjan, sopran, Nazar Plyska
, violin, Sophia Munoz, piano

Dedikerad till: Andriy Chepil, saxofonist. Dödad 28 juni  2023 då han deltog i en stormning av en fiendepostering nära byn Robotyne i närheten av Zaporizhzhia.

Staden Lviv i västra Ukraina, kallad Europas Jerusalem, var en gång en av Europas främsta mångkulturella metropoler. I denna spännande musikaliska resa genom historien och kulturen lär vi känna stadens rika och komplexa historia. Ciceron är Natalya Pasichnyk, konsertpianist och direktor för Ukrainska Institutet, själv uppvuxen i Lviv. Musikinslagen framförs av violinisten Nazar Plyska från Mozarteum I Salzburg, pianisten Sophia Munoz från Dallas Opera och sopranen Magdalena Lucjan från Polska Nationaloperan i Warszawa.

Lvivs historia går tillbaka till kung Danylo Halytskyis tid. Staden grundades på 1200-talet där handelsrutter möttes och fick sitt namn efter kungens son Lev. Den blev snabbt ett viktigt centrum i det medeltida Europa. 1272 fick staden Magdeburgrättigheter, ett bevis på hög status och ekonomisk betydelse. Genom århundradena har Lviv underkastats många olika härskare: polska kungar, österrikiska kejsare och sovjetisk ockupation. Varje era har satt sina spår på arkitektur, kultur och traditioner. Lvivs unika karaktär har skapats av den månghundraåriga samexistensen mellan polacker, judar, ukrainare och tyskar.

 Lviv var varit hemstad för framstående konstnärer och vetenskapsmän. Utan dem hade världen kanske inte haft tyfus-vaccinet och kerosen-lampan eller utvecklat funktionsanalysen inom matematiken. Mozarts ende son som överlevde till vuxen ålder, Franz Xaver, komponerade sin musik och undervisade i Lviv. Zaher Mazoch, Stanislav Lem, Sholom Aleichem och Ivan Franko har bidragit till världslitteraturen.

 Lviv är en av Ukrainas vackraste och mest besökta städer och ett centrum för kultur, utbildning och vetenskap. Under kriget har Lviv också blivit en fristad för tusentals ukrainare från landets krigshärjade östra del. Här får kvinnor och barn får skydd medan männen försvarar landet mot angriparen, samtidigt som man i staden fortsätter att skapa och bidra till det europeiska kulturlivet.

Sophia Munoz är en eftertraktad pianist och ackompanjatör som regelbundet samarbetar och ger konserter med Emily D’Angelo, Cameron Shahbazi och Hera Hyesang Park. Hon ingår i Deutsche Grammophons DG Stage-plattform med Jonathan Tetelman och Emily D'Angelo och medverkade 2021 i Deutsche Grammophons Yellowlounge i firandet av den internationella kvinnodagen tillsammans med Nadine Sierra, Hera Hyesang Park och Bomsori Kim. 2020 medverkade hon i en Hope@Home-sändning på ARTE. Hon är utexaminerad från Lindemann Young Artist Program vid Metropolitan Opera i New York (2016) och arbetar för närvarande för Dallas Opera samt är gästfakultetsmedlem vid Opera Academy of the National Opera i Warszawa. Hon har varit assisterande dirigent vid Metropolitan Opera för L'Italiana i Algieri (2016) under James Levine. Som medlem av det musikaliska teamet på Komische Oper Berlin 2017-2022 arbetade hon med de musikaliska förberedelserna av operor som Enescus Oedipe (2021). Hon är också en ofta förekommande gästartist på LacMus-festivalen i Tremezzina, Lago di Como. Sophia har även gett konserter tillsammans med artister som Anna Pirozzi, Christiane Karg, Jakub Józef Orliński, René Barbera, Rihab Chaieb, Ewa Płonka, Betty Garces och Szymon Komasa. Hon har varit pianist vid Internationale Meistersinger Akademie (2017, 2016, 2015, 2013) och vid Eppaner Liedsommer (2016). Sophia har kandidatexamen (2012) och masterexamen (2014) från Mannes College, the New School for Music i New York, där hon studerade för Cristina Stanescu och Vlad Iftinca. Hon talar engelska, tyska, franska och italienska och studerar för närvarande polska.

Magdalena Lucjan föddes I Polen 1999. Hon är utexaminerad med högsta betyg från MUK-universitetet I Wien i klassen ledd av Melba Ramos. Magdalena tar snart sin masterexamen i vokal framställning vid MDW-universitetet i Wien där hon studerat för Michaela Schuster. Sedan oktober 2022 har Magdalena ingått operaakademien vid Polska Nationaloperan I Warszawa, där hon regelbundet arbetar med Olga Pasiecznik och Izabela Klosinska. Lucjan har arbetat med många hyllade sångare och lärare såsom Gabriele Lechner, Edith Wiens, Angelika Kirchschlager, Claudia Visca, Michael Kraus och Helmut Deutsch. Magdalena gjorde sin Schweiz-debut som Clorinda i Rossinis opera La Cenerentola på Ticino Musica Festival under ledning av Umberto Finazzi och regi av Daniele Piscopo. I december 2022 sjöng hon rollerna Sandmann/Taumann i Hansel and Gretel av E. Humperdinck på Schlosstheater Schönbrunn I Wien. Hon gjorde rollen som Gretel i samma production i december 2023. I juni 2023 framförde Magdalena för första gången sångcykeln Night Scenes av Julian Cochran på Witold Lutoslawski Concert Studio vid polska radion. Magdalena mottog 2019 Gabriele Sima-stipendiet och hon stöddes även av Julian Cochran Foundation. Lucjan vann första pris vid Karol Szymanowski Internatonal Music Competition i Katowice 2023.

Nazar Plyska började spela violin vid fyra års ålder och studerade vid Z. Brzewskis talangskola för prof. E. Kowar-Mikołajczyk. 2016-2018 var han stipendiat för Polish Children's Fund. Nazar utvecklade sin skicklighet under ett flertal prestigefulla master classes i olika europeiska länder. Han har turnerat I Österrike, Belgien, Tyskland, Ungern, Holland, Polen, Sverige och Ukraina. 2018-2023 studerade Nazar Plyska vid International School for Professional Musical Education “Musica Mundi” i Belgien i Leonid Kerbels klass. För närvarande studerar han vid Mozarteum-universitetet i Salzburg för Emmanuel Tjeknavorian och Benjamin Schmid.

Previous
Previous

Att tjäna sitt folk – Nationalromantik i Rysslands skugga

Next
Next

Den andra halvan av drömmen - Två stora poeter med döden som följeslagare